close
0 Grozs

Grozā nav preču.

Izpratne par aizdedzes slēdža uzbūvi un darbību: mehāniskais cilindrs, kontaktu mezgls, atslēgas stāvokļi (OFF/ACC/ON/START) un saikne ar automašīnas elektrosistēmu.

Satura rādītājs

Izpratne par aizdedzes slēdža uzbūvi un darbību bieži vien palīdz atrisināt problēmas ar iedarbināšanu un elektrisko sistēmu, pirms rodas nepieciešamība meklēt jaunas auto detaļas vai doties uz auto rezerves daļu veikalu. Lai saprastu, kā viss darbojas, jāzina, no kā sastāv šis elements un kāda ir tā saikne ar transportlīdzekļa elektroiekārtām.

Mehāniskais cilindrs ir daļa, kurā ievietojam aizdedzes atslēgu. Tieši šis mehānisms nodrošina fizisku drošību, jo bez pareizās atslēgas cilindrs negriezīsies. Nolietojies cilindrs bieži izraisa to, ka atslēga grūti pagriežas vai vispār iestrēgst, un tad vadītājs sāk meklēt risinājumus, tostarp lietotas auto rezerves daļas no šrota vai pilnīgi jaunas detaļas.

Kontaktu mezgls ir elektriskā daļa, kas savienota ar cilindru. Pagriežot atslēgu, cilindrs mehāniski iedarbina kontaktu grupu, kas sadala strāvu uz dažādām automašīnas sistēmām – no lukturiem un radio līdz starterim un dzinēja vadības blokam. Ja kontaktu mezgls bojājas, var rasties situācija, ka starteris negriež, pat ja atslēga iegriežas pareizi.

Svarīga ir arī atslēgas pozīciju loģika:

  • OFF – viss ir izslēgts, elektroiekārtas nesaņem strāvu.

  • ACC – strāvu saņem tikai papildierīces (piemēram, radio, stiklu pacēlāji).

  • ON – aktivizējas visa elektroiekārta, ieskaitot dzinēja vadību, bet dzinējs vēl nedarbojas.

  • START – strāva tiek novirzīta starterim, kas iedarbina dzinēju.

Šīs pozīcijas nodrošina ērtu un drošu auto rezerves daļu un sistēmu izmantošanu, jo ne visas ierīces jāieslēdz vienlaikus. Piemēram, ziemā bieži izmanto ACC, lai klausītos radio, kamēr logi tiek atkausēti.

No savas pieredzes varu teikt – bieži autovadītāji domā, ka problēma ir akumulatorā, taču patiesībā vainīgs ir tieši aizdedzes slēdzis vai kontaktu mezgls. Šeit palīdz precīza diagnostika un, ja nepieciešams, auto detaļu katalogs, kur iespējams izvēlēties piemērotu jaunu vai lietotu aizdedzes slēdzi.

Ja pamanāt, ka atslēga iesprūst, aizdedze reizēm “pazūd” vai neiedarbojas starteris, tad ir īstais brīdis domāt par nomaiņu. Dažiem pietiek ar jaunu kontaktu mezglu, citos gadījumos jāmaina viss slēdzis kopā ar cilindru.

Noslēgumā – aizdedzes slēdzis ir neliela, bet kritiski svarīga automašīnas detaļa, kas tieši ietekmē elektrosistēmas drošu darbību. Ja meklējat risinājumu, pārbaudiet auto rezerves daļu veikalu vai uzticamu auto šrotu, un neaizmirstiet saskaņot detaļu ar VIN, lai izvēlētos pareizo.

Soli pa solim: kā nomainīt aizdedzes slēdzi mājās

1. Sagatavošanās darbi
Pirms sākt, atvienojiet akumulatora mīnusa polu – tas pasargās jūs un auto elektroiekārtas no īssavienojuma. Sagatavojiet instrumentus: skrūvgriežus, seškanšu atslēgas, iespējams, nelielu knaģu komplektu. Ja detaļa jau sagādāta, pārbaudiet tās atbilstību, izmantojot auto detaļu katalogu vai rezerves daļu veikalu konsultāciju.

2. Paneļa izjaukšana
Aizdedzes slēdzis atrodas stūres kolonā. Lai piekļūtu, noņemiet plastmasas apvalku, kas fiksēts ar skrūvēm no apakšas. Dariet to uzmanīgi, jo šīs plastmasas detaļas bieži plaisā. Ja nepieciešams, var izmantot lietotas auto rezerves daļas no šrota, lai aizstātu bojātu apvalku.

3. Vecā aizdedzes slēdža atvienošana
Slēdzis sastāv no mehāniskā cilindra un kontaktu mezgla. Atvienojiet elektrisko spraudni, kas pievienots mezglam. Pēc tam atrodiet fiksācijas skrūves vai nelielas drošināšanas mēlītes, kas tur slēdzi vietā. Kad tās atbrīvotas, aizdedzes slēdzi var izņemt.

4. Jaunās detaļas sagatavošana
Izvēlieties piemērotu jaunu vai lietotu aizdedzes slēdzi. Daudzi autobraucēji izmanto auto rezerves daļu veikalu internetā vai pārbauda auto šrotu, lai atrastu lētāku risinājumu. Atcerieties – lietotas auto daļas var būt labs variants, taču vienmēr pārliecinieties par to stāvokli.

5. Uzstādīšana
Ievietojiet jauno slēdzi stūres kolonnā, nostipriniet ar skrūvēm vai klipšiem, pievienojiet elektrisko spraudni. Pārliecinieties, ka atslēgas stāvokļi (OFF/ACC/ON/START) darbojas korekti. Pēc tam atjaunojiet plastmasas apvalku un pievienojiet akumulatoru.

6. Pārbaude
Pagrieziet atslēgu un pārliecinieties, ka visās pozīcijās darbojas attiecīgās sistēmas:

  • ACC – radio, logu pacēlāji, citas auto detaļas.

  • ON – elektroiekārtas, panelis, dzinēja vadība.

  • START – starteris iegriež dzinēju.

Ja viss darbojas, remonts pabeigts!


Praktiska piezīme:
Daudzi vadītāji kļūdaini maina akumulatoru vai starteri, domājot, ka problēma ir tajos, bet patiesībā bojāts ir tieši aizdedzes slēdzis vai kontaktu mezgls. Tāpēc vienmēr sākumā veiciet precīzu diagnostiku.


Secinājums:
Aizdedzes slēdža nomaiņa nav sarežģīts process, taču prasa uzmanību. Ja nepieciešamas jaunas vai lietotas auto rezerves daļas, tās viegli atradīsiet gan rezerves daļu veikalā, gan auto detaļu katalogā tiešsaistē. Ja rodas šaubas, vienkārši atsūtiet mums savu VIN numuru – palīdzēsim atrast pareizo risinājumu.