Satura rādītājs
Aizmugurējais reduktors (diferenciālis): kā tas ir uzbūvēts, kādas problēmas rodas un kā tās diagnosticēt
Vai esat ievērojuši, ka dažreiz no auto aizmugures dzirdama dūkoņa vai vibrācija, īpaši braucot vienmērīgā ātrumā? Ļoti bieži vaininieks ir aizmugurējais reduktors, ko tautā sauc par diferenciāli. Tas ir viens no būtiskākajiem dzinēja daļas transmisijas mezgliem, bez kura automašīna ar aizmugures piedziņu vai pilnpiedziņu nevarētu pareizi darboties.
Kā tas ir uzbūvēts?
Diferenciālis sastāv no korpusa, galvenās pārvada zobratu pāra, satelītiem un pusass zobratiem. Tā uzdevums ir sadalīt griezes momentu starp riteņiem, ļaujot tiem griezties ar atšķirīgu ātrumu, piemēram, pagriezienos. Bez šī mehānisma viens ritenis slīdētu, un riepas nolietotos krietni ātrāk. Aizmugurējais reduktors atrodas tilta korpusā, un tajā ir nepieciešama eļļa, kas nodrošina zobratu ilgstošu darbību.
Kādas problēmas rodas?
-
Dūkoņa vai gaudojoša skaņa braucot vienmērīgi – tas parasti nozīmē, ka nodiluši gultņi vai zobratu zobi.
-
Eļļas noplūde no reduktora korpusa vai pusasu blīvēm – rezultātā zobrati paliek bez smērvielas un ātri nolietojas.
-
Sitieni, klikšķi, vibrācija pie straujas paātrināšanās vai bremzēšanas – norāda uz lielām brīvkustībām vai nolietotu satelītu mehānismu.
-
Pārkaršana pēc ilgākas braukšanas – eļļa var būt pārāk veca vai nepareiza, vai arī reduktors tiek pārslogots.
Kā diagnosticēt problēmas soli pa solim?
-
Vizualā pārbaude – paskatieties, vai uz reduktora nav eļļas pēdas, slapjuma vai rūsas.
-
Klausieties skaņu – braucot ar vienmērīgu ātrumu, pievērsiet uzmanību, vai nedzirdat gaudojošu skaņu no aizmugures. Ja skaņa mainās, atkarībā no slodzes (gāzes došanas vai atlaišanas), problēma visticamāk ir zobratos.
-
Pārbaudiet eļļas līmeni – atskrūvējiet reduktora pārbaudes korķi un pārliecinieties, ka eļļas ir pietiekami. Ja tā ir tumša vai ar metāla skaidiņām, nepieciešama maiņa vai pat remonts.
-
Paceliet auto uz pacēlāja vai ar domkratu un pakustiniet pusass – ja jūtat brīvkustību vai klikšķus, satelīti vai gultņi jau ir nolietoti.
-
Vibrācijas tests – ja pie ātruma 60-90 km/h ir jūtama vibrācija, iespējams, vainīgi ir ne tikai reduktora zobrati, bet arī kardāna krusti vai pusass savienojumi.
Kad jāveic remonts vai maiņa?
Ja skaņas kļūst pastāvīgas un pievienojas vibrācija, reduktora defekts pats no sevis nepazudīs. Šādā gadījumā jāsazinās ar servisu vai jāmeklē auto rezerves daļas – gan jaunas auto daļas, gan lietotas auto rezerves daļas internetā. Daudzi izvēlas auto šrotu, kur iespējams atrast lētākus, bet darba kārtībā esošus diferenciāļus. Ja nepieciešama tikai daļēja atjaunošana, var nomainīt gultņus, blīves vai zobratu pārus, kas pieejami auto detaļu katalogā.
Secinājums
Aizmugurējais reduktors ir uzticams un izturīgs mezgls, taču neierobežoti ilgi tas nestrādās bez apkopes. Regulāra eļļas maiņa un vizuālā kontrole palīdz izvairīties no dārga remonta. Ja jūtat pirmās pazīmes – skaņas, sitienus vai eļļas noplūdi – labāk rīkoties uzreiz. Pasūtiet nepieciešamās auto detaļas tiešsaistē, pārbaudiet saderību ar VIN un taupiet gan savu laiku, gan budžetu.
Praktiska tabula, kurā apkopoti biežākie aizmugurējā reduktora (diferenciāļa) simptomi, iespējamie cēloņi un risinājumi:
Aizmugurējā reduktora problēmu diagnostikas tabula
Simptoms | Iespējamais cēlonis | Risinājums |
---|---|---|
Dūkoņa vai gaudojoša skaņa braucot vienmērīgi | Nodiluši gultņi, bojāti zobratu zobi | Pārbaudīt un nomainīt gultņus vai zobratu pāri (auto rezerves daļas pieejamas katalogā) |
Sitieni vai klikšķi pie paātrināšanās/bremzēšanas | Liela brīvkustība satelītos vai pusasīs | Pārbaudīt satelītus un pusass, nomainīt bojātās detaļas (lietotas auto daļas vai jaunas) |
Vibrācija braucot 60–90 km/h | Nolietoti gultņi, nepareizi regulēts zobratu pāris, bojāts kardāns | Pārbaudīt reduktoru un kardāna savienojumus, nomainīt nolietotās detaļas |
Eļļas noplūde no reduktora | Nolietotas blīves vai blīvslēgi | Nomainīt blīvslēgus, piepildīt ar jaunu eļļu (lētas rezerves daļas pieejamas arī auto šrotā) |
Pārkaršana pēc ilgākas braukšanas | Nepietiekams eļļas līmenis, veca eļļa, pārslogots reduktors | Pārbaudīt un nomainīt eļļu, kontrolēt līmeni regulāri |
Metāliskas skaidiņas eļļā | Zobratu vai gultņu pārmērīgs nodilums | Steidzama reduktora izjaukšana un bojāto detaļu maiņa (ieteicams pasūtīt pēc VIN) |
Šī tabula palīdz ātri saprast, kurā virzienā skatīties, ja parādās reduktora problēmas.